Olayı Saptıranlar

by

(Greenwash – Yeşil badanalama, yeşil göz boyama, yeşil yıkama, yeşil boyama)

greenwashDaha iyi bir dünya yaratabilmek için var gücümüzle yanıltıcı bilgilerin yayılmasının önüne, olması gereken bilgiyi sunarak geçmeliyiz. Özellikle sürdürülebilirlik, ekoloji ve yeşil kavramlarının moda olduğu şu günlerde Greenwash (ben ‘yeşil boyama’ demeyi tercih edeceğim) konusuna değinmemiz gerektiğini düşündüm. Önce tanımına bakalım:

Yeşil Boyama: Bir organizasyonun doğayı gözetiyormuş, çevresel sorumluluğa sahipmiş izlenimi verebilmesi için yaydığı yanıltıcı bilgi.

Şirketler bu tür bir bilgiyi yaymayı yani Greenwash (yeşil boyama)’yı etik olmayan ve en çok dikkatimizi çekeceklerini düşündükleri şekilde; kampanyalarında veya reklamlarında bilerek yaparken, bazen partiler, hükümet üyeleri, şirketler, sivil toplum kuruluşları da farkında olmada yapabilmektedir.

Greenwash (yeşil boyama) konusunda yazılanlara baktığım zaman şu noktalar gözüme çarptı:

* Ürünlerin ve hizmetlerin doğa dostu oldukları belirtiliyor ama bunun arkası, altı doldurulmuyor,
* Ürünün yalnızca ‘yeşil’ olan kısmına dikkat çekiliyor ve ürünün çevreye zarar veren diğer yanlarının es geçiliyor,
* Amblemini doğadan bir motif koyarak tasarlatan bir petrol şirket, sürdürülebilir olmayan ve her aşamasında sorun teşkil eden bir ürünü üreterek pazarlamasına karşın, yenilenebilir enerjilere yatırım yapmıyor,
* Pek çok alanda, çeşitli ürünler üreten bir şirket, yalnızca bir ürünü belirli kriterlere uyduğu için bu ürünü ön plana çıkartıyor ve diğer yandan bütünsel olarak olayı benimsemediği için organizasyon olarak doğaya zarar veren etkinliklerde, üretimlerde bulunmaya devam ediyor,
*Bir petrol şirketi sosyal duyarlılık projesi olarak ‘sulak alanları koruma çalışmaları’! yapmaya çalışarak ne kadar çevreci olduklarını yansıtmaya çalışıyor,
*Atıklar konusunda yoğun çalışma! yapan organizasyonlar, üretim aşamasında atık azaltmak üzerine hiçbir çalışma yapmazken geri dönüşüm konusuna ağırlık veriyor…

Fark edildiği gibi moda olan “yeşil, ekoloji, doğa dostu, sürdürülebilirlik” kelimelerini kullanarak varoluşlarını, ürünlerini, hizmetlerini olduğundan farklı gösterme eğilimi olabiliyor. Eğer gerçekten herkes neyin ne olması gerektiğine kafa yormazsa bunun çok yaygın bir hale gelmesi işten bile değil,. Örneğin ben atıklar konusunda ilk çalışmaya başladığımda, altı  kattan oluşan malum kutu ambalajlarını doğa dostu! olarak yansıtan çevre kulübü öğrencileriyle karşılaşmıştım.

“Temiz üretim”, “adil paylaşım”, “sıfır atık”, “beşikten beşiğe tasarım” kavramlarını gerçekten uygulayan organizasyonların ön planda olması için el birliğiyle çalışmamız gerektiğini düşünüyorum.

Eğer birileri “Greenwash” üzerine
*Greenwash’ın değişik tanımlarıyla
* değişik kaynaklar göstererek,
*Greenwash’ın nasıl kullanıldığına değişik örnekler göstererek
*ulkemizi bu yonde bekleyen ilk tehlikeler gibi konuları iceren
daha ayrıntılı bir makale yazmak isterlerse bize yazın lütfen…

Erol B. Scott, erolbenjamin@yahoo.com
Not: Erol B. Scott hakkında daha fazla bilgi için tıklayın.

Etiketler: ,


%d blogcu bunu beğendi: